Blog

Sidro za plovilo

Sidro za plovilo

Sidro za plovilo predstavlja uređaj koji se koristi za pričvršćivanje plovila za dno vodene površine kako bi se sprečilo da ga vetar i struje pomere. Takođe omogućava mornarima da privremeno obezbede brod tokom pecanja, ručka ili noći.

Bez obzira da li posedujete krstaš sa punom kobilicom, tešku kočaricu, ultralaku trkalicu ili bilo koju drugu vrstu broda – sidro je jedan od najvažnijih delova sigurnosne opreme za plovilo.

Imajući ovo u vidu Tehnonautika vam otkriva sve što treba da znate o njemu.

Kada se pojavilo sidro za plovilo?

Sidro ima dugu istoriju. Arheološki podaci pokazuju da je korišćeno još u bronzanom dobu. U tu svrhu su najpre korišćeni manji komadi stena. Naime, predevropski maorski narodi su za svoje kanue kao sidro upotrebljavali jedan ili više izdubljenih kamena, vezanih lanenim užadima.

Stari Grci su koristili korpe od kamenja. Zatim, velike vreće punjene peskom i drvene trupce punjene olovom.

Kako se konstrukcija brodova razvijala, tako se javljala potreba i za stabilnijim uređajima koji ih drže na mestu. Zbog toga je sidro dobilo izgled kuke napravljene od drveta koje su omogućavale lakše ukopavanje u morsko dno.

U 8. veku pre nove ere počela je upotreba gvožđa, te je i drvo zamenjeno ovim materijalom u izradi sidra. Najpre su krakovima sidra dodane kuke.

Sidro za ploviloVrlo brzo sidro je dobilo još jedan krak, horizontalno postavljen pod pravim uglom u odnosu na kuke u donjem delu. Ovaj dizajn je dobio naziv admiralsko ili ribarsko sidro. Upravo je to najpoznatiji oblik sidra i u modernom dobu.

Početkom 19. veka pojavila su se sidra sa zaobljenim krakovima. Dok je 1821. godine razvijeno zglobno sidro.

Najpopularnije vrste sidra za brodove

Danas postoje različita sidra. Pored čuvenog admiralskog veoma rasprostranjeno je i Danfort. Karakteriše ga lagan i kompaktan dizajn koji se sklapa ravno, te je jednostavan za skladištenje. Pogodan je za peskovita dna, ali je manje efikasan u dubokom mulju ili travnatom dnu.

Bruce model ima prepoznatljiv dizajn kandže. Zahvaljujući tome omogućena je izuzetna stabilnost. Naime, sa promenom plime ili vetra neće izbiti sa dna, već se lagano kreće kako bi se uskladilo sa silom.

Grapnel sidro za plovilo je u obliku kuke za hvatanje sa više zubaca. Dizajnirano je tako da se uhvati za strukturu na dnu, kao što su stene ili potopljeno drvo, umesto da potpuno potone. Zupci se obično sklapaju duž drške tako da je lakše za odlaganje.

Sidro za plovilo

 

 

 

 

 

 

Delta sidro je nastalo na osnovu CQR modela. U pitanju je sidro pluga sa krutom, lučnom drškom. Često se opisuje kao samolansirajući jer se može ispustiti sa pramčanog valjka, bez ručnog upravljanja.

Kako izabrati sidro za plovilo?

Sidra se ocenjuju po snazi držanja, tj. količini sile povlačenja koju moraju da izdrže da bi plovilo držali na mestu. Snaga držanja je formulisana na osnovu faktora okoline, poput brzine vetra. Kao opšte pravilo, snaga držanja od 90 funti dovoljna je za bezbedno sidrenje plovila od 20 stopa na vetrovima do 20 mph. Za istu brzinu vetra, snaga držanja od 125 funti je dovoljna za brod od 25 stopa.

Prema pravilu veće sidro je bolje u pogledu težine. Međutim, ono vam neće uvek biti potrebno. Zbog toga stručnjaci savetuju da imate 2 sidra. Manje za kratkotrajno sidrenje u mirnoj vodi. Dok je veće neophodno za sidrenje noću ili pri jakim udarima vetra.

Sidra za plovila, kao i drugu opremu za sidrenje, možete pronaći u bogatoj ponudi prodavnice Tehnonautika.