Blog

Vanbrodski motori – Neodvojivi deo svakog plovila

vanbrodski motori

Vanbrodski motori nastali su davne 1870. godine. Prvi vanbrodski motor na električni pogon dizajnirao je i patentirao francuz Gustav Truve, a prvi put je putovao njime 26. maja 1881. godine.

Ovaj izum, u to vreme, nije bio najpraktičniji jer su motori bili veliki. Postojao je rizik od toga da čamac potone zbog prevelikog tereta. Takođe, ovaj motor je bio povezan brojnim žicama koje su se nalazile u neposrednoj blizini vode. To je bila samo još jedna od opasnosti.

Vanbrodski motori na benzinski pogon nastali su 20 godina kasnije, a prvi model razvio je Ole Evinrud iz Milvokija 1928. godine. Danas vanbrodski motori imaju široku primenu i gotovo da je nemoguće zamisliti kretanje po vodi bez motora.

Da li su vanbrodski motori praktični?

Dok nisu nastali motori, jedini način za pokretanje plovila bilo je veslima ili jedrima. Koristila se snaga mišića ili vetra kako bi se kretalo vodom, plovilo i stizalo sa jednog mesta na drugo.

Plovidbe su bile rizične, a putovanja dugačka. Vanbrodski motori su sve to promenili. Nastali su u ranim godinama 20. veka i doneli brodovima i čamcima brzinu, eleganciju putovanja i slobodu.

Kao što je motor sa pogonom na benzin mnogo značio automobilima i napretku automobilske industrije, isto tako je i vanbrodski motor doneo napredak i prosperitet čamcima i brodovima. Motori su omogućili brodovima da budu brži, jači, čistiji, bolji, kao i da mogu dalje i duže da plove.

Vanbrodski motori funkcionišu po principu korišćenja benzina i kiseonika u metalnim cilindrima. Cilindri imaju klizne klipove koji guraju radilicu, a ručica pokreće osovinu koja pokreće propelere. Na plovilima ima, uglavnom, manje cilindara nego na automobilima i oni rade u dvostepenom ili četvorostepenom ciklusu, odnosno taktu.

vanbrodski motori

Da biste adekvatno upravljali plovilom, treba da postavite kućište motora tako da propeler potisne vodu pod uglom. Dodavanjem gasa, vanbrodski motor sagoreva više goriva i brže i više potiskuje vodu.

Vanbrodski motori – Kako odabrati odgovarajući?

Odabir pravog motora i propelera za motor je veoma važan. Težina motora i to koliko ima konjskih snaga, uticaće na performanse plovila. Odgovarajuća veličina i visina propelera omogućiće plovilu i motoru da postignu maksimalne performanse za koje su dizajnirani.

Pobrinite se za to da odaberete vanbrodski motor idealne konjske snage za vaše plovilo i aktivnosti kojima želite da se bavite na vodi.

Izbor, koji nije lak, često se pojednostavljuje pitanjem „koliko brzo će plovilo ići„. Više konjskih snaga daje daleko višu brzinu. Takođe, omogućava bolje rukovanje pri srednjim brzinama, lakše manevrisanje, kao i održavanje plovila u nemirnoj vodi.

Ukoliko ste u mogućnosti, obavezno testirajte kretanje čamca. Ako ste zadovoljni brzinom plovila pod maksimalnim opterećenjem nosivosti čamca, onda ste odabrali pravi motor za vas.

Dobro i kvalitetno plovilo postići će maksimalnu konjsku snagu. Ukoliko motor ima malo konjskih snaga, biće i velika potrošnja goriva. Često vlada mišljenje da slabiji motor troši manje goriva, ali istina je da on sagoreva više energije i samim tim, troši više benzina.

Dvotaktni motor sa direktnim ubrizgavanjem goriva precizno reguliše smešu vazduh i gorivo u cilindar kada se podigne klip dovoljno da blokira otvor za izduvne gasove. To sprečava da se bilo koje negorelo gorivo izduva iz izduvnog izlaza.

vanbrodski motori

Četvorotaktni motor meša smešu vazduha i goriva koje teče u komoru za sagorevanje preko usisnih ventila, dok izduvni gasovi bivaju otpušteni kroz izduvne ventile. Oba ventila se nikada ne otvaraju istovremeno, sprečavajući neizgorelo gorivo da izlazi iz komore i sagoreva u okolini.

Oprema za vanbrodske motore

Kao i za bilo koji drugi motor ili plovilo, potrebna je oprema koja će olakšati održavanje i poboljšati funkcionisanje plovila.

Oprema za vanbrodske motore obuhvata više kategorija:

Prodavnica nautičke opreme, Tehnonautika, nalazi se u Zemunu i kod nas možete da pronađete sve što vam je potrebno za održavanje i omogućavanje nesmetanog funkcionisanja motora. Vanbrodski motori su neophodni bilo da imate drveno plovilo, gumeni čamac ili plovilo od staklopastike ili aluminijuma. Posetite nas i pružite svom plovilu najbolju moguću negu.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *