Nautika

Navigacioni zvučni signali – Za sigurnu komunikaciju na vodi

navigacioni zvučni signali Tehnonautika 1

Navigacioni zvučni signali predstavljaju jedan od najboljih načina sporazumevanja sa drugim plovilima. Poznavanje ovih signala je od ključnog značaja za sigurnu plovidbu i za razumevanje namera drugog broda.

Zamislite sledeću situaciju. Napokon ste pripremili svoje plovilo za predstojeću sezonu, spustili ste svoje plovilo u vodu i spremni za nezaboravno krstarenje. Uzbuđeni ste zbog egzotičnog putovanja, odmor je napokon pred vama, sada imate vremena da se posvetite svojoj plovidbi iz snova. Kad odjednom, začujete gromoglasan zvuk brodske sirene ili trube koji je dovoljan jak da neiskusnog čoveka nasmrt preplaši!

Pojedine nautičare početnike ovakva situacija može iznenaditi (poneke i zaprepastiti), ali navigacioni zvučni signali jesu jedan od najbitnijih aspekata svake plovidbe. Pored svetlosnog obeležavanja brodova, zvučni signali služe kao osnovno sredstvo komunikacije sa drugim plovilima u blizini. Zvučnom signalizacijom plovila iskazuju svoju nameru na vodi. Bez navigacionih zvučnih signala, rizik od sudara ili havarije na vodi automatski postaje veći. Jednostavno – pravilno razumevanje zvučnih navigacionih signala jeste jedan od osnovnih preduslova da budete „kompletan mornar“.

Iz ovih razloga, gotovo svako veće plovilo ili brod mora imati odgovarajući uređaj za proizvodnju zvučnih signala. Govorimo, naravno, o sirenama i trubama.

Kada se koriste navigacioni zvučni signali i koji uslovi moraju biti ispunjeni? 

Zvučni signali prilikom plovidbe koriste se samo u onim situacijama kada su dva ili više plovila međusobno vidljiva. Odnosno, koriste se kada se brodovi i drugi plovni objekti susreću, mimoilaze ili nalaze na međusobnoj udaljenosti od otprilike 800 metara. Navigacionim zvučnim signalom jedan brod drugom brodu jasno stavlja do znanja koji će sledeći manevarski korak preduzeti.

Navigacioni zvučni signali se nikada ne smeju koristiti u magli ili u uslovima slabije vidljivosti na vodi, kada plovila (brodovi) ne mogu da vide jedno drugo. Zvučni sinali koje emituju brodovi nazivaju se bljeskovima ili bljescima. Postoje dva osnovna različita bljeska koja se upotrebljavaju prilikom navigacije, kao znak upozorenja ili kao manevarski znak. Kratak bljesak traje jednu sekundu i dugačak, dugi (produženi) bljesak koji traje od 4 do 6 sekundi.

navigacioni zvučni signali Tehnonautika 2

Zvučna signalizaciona oprema na brodu zavisi od dimenzija, odnosno dužine broda.

Brodovi čija je dužina do 12 metara. Ovi brodovi moraju imati delotvoran uređaj za prozivodnju zvuka. To može biti zvono, pištaljka, ali i vazdušna truba.

Brodovi čija dužina iznosi od 12 do 20 metara. Ovi brodovi obavezno moraju imati sirenu, pištaljku i zvono. Zvuk pištaljke mora biti toliko jak da ga mogu čuti i oni koji su udaljeni za polovinu nautičke milje.

Zvučni signali u unutrašnjim vodama (blizu luke)

Postoje različite kombinacije kratkih i produženih bljeskova za brojne manevarske pokrete plovila u unutrašnjim vodama. Kada su dva broda vidljiva jedan drugom ili kada se susreću na distanci od oko 800 metara, onda oni moraju koristiti određene navigacione zvučne signale kako bi komunicirali jedan sa drugim.

Jedan kratak bljesak. Ovo znači – „skrećem UDESNO“, odnosno „želim da vas zaobiđem sa LEVE STRANE (BOKA) MOG BRODA„. Drugim rečima, jedan kratak bljesak podrazumeva manevar tako što skrećete udesno, ostavljajući brod koji zaobilazite na SVOJOJ LEVOJ STRANI (BOKU), odnosno na DESNOJ STRANI (BOKU) DRUGOG BRODA.

Jedan produženi bljesak. Ovaj bljesak znači da napuštate pristanište. Na taj način signalizirate drugim plovila da menjate svoj status iz statičkog u dinamički. Ovaj navigacioni zvučni signal se takođe koristi kada se brod približava rečnom zavoju u kojem se ne mogu videti plovila iz drugog pravca.

Dva kratka bljeska. Ovo znači – „skrećem ULEVO“, odnosno „želim da vas zaobiđem sa DESNE STRANE (BOKA) MOG BRODA„. Dva kratka bljeska, dakle, podrazumevaju manevar tako što skrećete ulevo, ostavljajući brod koji zaobilazite na SVOJOJ DESNI STRANI (BOKU), odnosno na LEVOJ STRANI (BOKU) DRUGOG BRODA.

navigacioni zvučni signali Tehnonautika 3

Tri kratka bljeska. Ovo znači da upravljate krmom, odnosno krmenom stranom broda.

Četiri kratka bljeska. Ovo znači da brod nije uopšte sposoban za manevar.

Jedan produženi i tri kratka bljeska. Ova kombinacija bljeskova znači, prvo, da je vaš brod u pokretu i, drugo, da isplovljavate, odnosno napuštate pristanište ploveći unazad (krmenom stranom).

Pet kratkih bljeskova. Ovo je signal opasnosti. Kada se nađete „oči u oči“ sa drugim plovilom i ne razumete njihove zvučne signale (namere) ili smatrate da je njihov predloženi manevarski potez opasan za vaše ili njihovo plovilo, onda se morate oglasiti sa pet kratkih bljeskova.

Navigacioni zvučni signali prilikom susreta sa drugim plovilom na otvorenom moru

Pored unutrašnjih voda, sa drugim plovilom se takođe možete sresti i na otvorenom moru. Tada, takođe, postoje određeni navigacioni zvučni signali koje morate upotrebljavati kako biste iskazali svoju nameru. Govorimo o dve različite situacije: mimoilaženje i preticanje (prestizanje).

Mimoilaženje levim stranama brodova. Kada dva broda idu jedan drugom u susret, odnosno kada se mimoilaze levim bokovima, onda to treba da signalizirate jednim kratkim bljeskom. Ako je drugi brod saglasan sa tim, on će se takođe oglasiti jednim kratkim bljeskom.

Mimoilaženje desnim stranama brodova. Kada dva broda idu jedan drugom u susret, odnosno kada se mimoilaze desnim bokovima, onda to treba da signalizirate pomoću dva kratka bljeska. Ako je drugi brod saglasan sa tim manevrom, on će uzvratiti istim signalom (dva kratka bljeska).

navigacioni zvučni signali Tehnonautika 4

Kada govorimo o preticanju, odnosno prestizanju, postoje određena pravila. Brod koji pretiče drugo plovilo mora se držati podalje od broda, odnosno plovila koje pretiče. Drugim rečima, ako vi pretičete drugo plovilo, ne možete od tog drugog plovila očekivati da se pomeri, uspori ili promeni kurs (pravac kretanja). S druge strane, brod koji se prestiže ima obavezu da održi svoj kurs kretanja i da ne menja brzinu, kako bi se smanjio rizik od sudara ili havarije.

Ako planirate drugi brod da preteknete, odnosno obiđete ili prestignete sa NJIHOVE DESNE STRANE (BOKA), onda ćete koristiti dva duga bljeska i jedan kratki.

Ako planirate drugi brod da preteknete, odnosno obiđete ili prestignete sa NJIHOVE LEVE STRANE (BOKA), onda ćete koristiti dva duga (produžena) bljeska, a potom i dva kratka.

U oba slučaja, brod koji se obilazi, odnosno koji se pretiče, svoju saglasnost sa manevrom broda koji vrši preticanje daje sledećim zvučnim signalima zaredom: jedan dugi, jedan kratki, jedan dugi i jedan kratki bljesak.

Najbolja nautička oprema za zvučnu signalizaciju 

Postoje još mnogobrojni navigacioni zvučni signali, a mi smo vam u ovom blogu praktično naveli same neke od osnovnih zvučnih signala. Međutim, kao što smo istakli na početku, da bi ovi zvučni signali bili efektni, neophodno je imatii odgovarajuće zvučne uređaje na brodu ili drugom plovilu.

Tehnonautika vam nudi najveći izbor vrhunskih sirena i truba od svetski priznatih proizvođača nautičke opreme. U našoj prodavnici nautičke opreme u Beogradu možete, između ostalog, naći pneumatsku električnu sirenu, nadgradnu sirenu Osculati, ali i nadgradnu sirenu ABS. Pored ovih, kod nas možete naći ugradnu ABS sirenu, kao i ugradnu puž sirenu, ali i trubu od nerđajućeg čelika.

Tehnonautika svim svojim klijentima nudi, po najpovoljnijim cenama na tržištu, najsavremeniju nautičku opremu, palubnu opremu, ali i sigurnosnu nautičku opremu. Celokupnu našu ponudu možete pogledati u našoj jedinstvenoj web prodavnici, što znači da kupovinu možete izvršiti jednostavno putem interneta. Dostava na vašu kućnu adresu stiže u najkraćem mogućem roku.

Nalazimo se na Keju Oslobođenja 23 u Zemunu. Budite slobodni da nas posetite ili nas pozovite odmah. Neka vaša plovidba, uz naše savete i nautičku opremu i delove za plovila, bude nezaboravno iskustvo.

1 thoughts on “Navigacioni zvučni signali – Za sigurnu komunikaciju na vodi

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *