Blog

Navigaciona svetla za brod – Vrste i pravila upotrebe za bezbednost plovidbe

Navigaciona svetla za brod

Navigaciona svetla za brod predstavljaju svetlosne signalne uređaje koji omogućavaju prepoznavanje položaja i pravca kretanja plovila. Njihova svrha je da povećaju bezbednost u saobraćaju na vodi, posebno noću ili pri slaboj vidljivosti.

Nema ničeg lepšeg od dana provedenog na vodi. Međutim, uslovili za plovidbu nisu uvek idealni. Nije redak slučaj da naizgled sunčan dan zamene magla i kiša. S obzirom da ove vremenske pojave drastično smanjuju vidljivost neophodna je upotreba adekvatne navigacije. Zahvaljujući njoj druga plovila mogu jasno da vas uoče, te je smanjen rizik od sudara.

Imajući u vidu značaj koji ima ova signalizacija za plovila Tehnonautika vam otkriva sve što treba da znate o navigacionim svetlima.

Kada su se pojavila navigaciona svetla za brod?

Navigaciona svetla za plovila počela su da se koriste sredinom 19. veka. Njihov razvoj uslovila je pojava parnih brodova i porast saobraćaja u međunarodnim vodama.

Navigaciona svetla za brodDa bi plovidba bila sigurna bilo je neophodno uvesti adekvatnu signalizaciju. Zbog toga su 1863. godine doneta pravila o navigacionim svetlima u Britaniji. Vrlo brzo su ih usvojile i druge zemlje. Ova pravila su obavezala korišćenje crvenog i zelenog svetla za bočne strane i belog svetla za pramčano svetlo. Time je postavljena osnova za današnju navigaciju.

Dve decenije kasnije u Vašingtonu su potpisana zvanična međunarodna „Pravila za izbegavanje sudara“ (COLREGs). Ona su uključivala i propise o navigacionim svetlima.

Njihovu ažuriranu verziju usvojile su Ujedinjene nacije 1972. godine. Ona je obuhvatala detaljna pravila vezana za vrstu, boje i položaj navigacionih svetala.

Od tada, navigaciona svetla za brod su postala ne samo standardizovana, već i obavezna za sva komercijalna i privatna plovila.

Vrste navigacionih svetala za brodove

Bočna svetla dolaze u zelenoj i crvenoj boji. Pri čemu se zeleno svetlo postavlja na desnu stranu (desni bok) plovila, a crveno na levu stranu (levi bok). Ova svetla omogućavaju drugim plovilima da prepoznaju koja strana plovila im je okrenuta, što je ključno za izbegavanje sudara.

Krmeno svetlo je belo. Nalazi se na zadnjem delu plovila i svetli u polukrugu od 135 stepeni prema pozadi. Na taj način obezbeđuje drugim plovilima da tačno znaju da se nalaze iza broda.

Navigaciona svetla za brod

Posebnu grupu čine sidrena svetla. Baš kao što im naziv kaže koriste se kada je plovilo usidreno i stacionarno. Ona signaliziraju drugim plovilima da je plovilo na sidru. Zato su dizajnirana da svetle belim svetlom i u krugu od 360 stepeni.

Pramčano svetlo je belo i svetli u polukrugu od 225 stepeni. Postavlja se na prednjem delu ili vrhu jarbola tako da označava brod koje se kreće napred.

Prednosti upotrebe navigacionog svetla

Navigaciona svetla za brod predstavljaju osnovni alat za sigurnu plovidbu, pružajući jasan i razumljiv način komunikacije na vodi. Pre svega, osiguravaju identifkaciju pravca kretanja. Na osnovu nje i donošenje odluke o kursu broda.

Kako omogućavaju drugim plovilima da vide brod na bezbednoj udaljenosti mogu na vreme da prepoznaju njegovu poziciju i smer kretanja. Takođe, obezbeđuju pravovremeno uočavanje brodova u mirovanju. Samim tim, sprečavaju druge brodove da se previše približe tako da je izbegnut potencijalni sudar sa statičnim plovilom.

Raznovrsna navigaciona svetla za brod možete pronaći u bogatoj ponudi prodavnice Tehnonautika. Kod nas vas čeka i neophodna palubna oprema, sigurnosna oprema za plovila, oprema za sidrenje